W latach 90-tych szyberdach był bardzo często spotykanym elementem wyposażenia pojazdów, montowanym seryjnie lub na zamówienie, dziś w dobie powszechnej klimatyzacji został już nieco zapomniany.
W zależności od oprzyrządowania w jaki został wyposażony szyberdach może być on otwierany korbką lub w nowszych modelach za pomocą osprzętu elektrycznego sterowanego ręcznie. Otworzenie szyberdachu ma korzystny wpływ na cyrkulację powietrza wewnątrz auta – ciepłe powietrze jest wysysane na zewnątrz, a chłodne wsysane do środka. Zaletą tego rozwiązania jest stosunkowo niewielki hałas w porównaniu do otworzenia szyb bocznych, co więcej w przeciwieństwie do szyby bocznej, powietrze nie uderza już bezpośrednio kierowcy ani pasażera, gdyż umiejscowienie szyberdachu sprawia, że wpada ono do pojazdu już za nimi. Szyberdach pokochają również palacze, otworzenie okna w dachu jest doskonałym sposobem na pozbycie się dymu z kabiny.
Odnośnie wad – jedną z największych jest zwiększony opór powietrza w trakcie jazdy i co za tym idzie również większe spalanie. Z biegiem czasu uszczelka wokół szyberdachu może ulec zniszczeniu i nasz dach zacznie przeciekać. W takiej sytuacji wymiana uszczelki powinna rozwiązać problem. Zaleca się regularną kontrolę jej stanu, konserwowanie silikonem oraz czyszczenie odpływów, po których woda przedostaje się do bocznych słupków. Drugim elementem, który z upływem czasu może ulec zniszczeniu są prowadnice, które narażone są na niekorzystne działanie warunków atmosferycznych: wody, słońca, śniegu, mrozu – systematycznie je weryfikujmy i sprawdzajmy czy okno jest dokładnie spasowane.